Om mig

Mit billede
Lejre, Denmark
Jeg hedder Kirsten. Bor i et gammelt stråtækt bondehus og har en dejlig sort kat der hedder Bandit. Jeg er levende interesseret i samfundet omkring mig. Elsker at rejse og gør det så tit som pengepung og arbejde tillader det.

tirsdag den 26. august 2014

Her i Danmark spiser vi rugbrød

Så længe jeg kan huske har rugbrød været en af hovedingredienserne i min daglige kost. Madpakken jeg havde med i skole indeholdt altid rugbrød med varierende pålæg på. Alle i Danmark spiste rugbrød dengang. Indtil jeg begyndte at rejse til andre lande troede jeg man spiste rugbrød overalt. Det berømte danske smørrebrød blev og bliver stadig fortrinsvis smurt på rugbrød. Rugbrødet var dog næsten ved at forsvinde på grund af industrialiseringen. Mange bagerbutikker lukkede og supermarkederne tog over. Elendige brød var det, syrnet med saltsyre bl.a. Heldigvis kom der igen gang i bagerbutikkerne og udviklingen af brød , - både rugbrød og hvedebrød så vi nu igen kan købe anstændigt brød. Selv har jeg i mange år bagt vort eget rugbrød. Har eksperimenteret med diverse surdejsudgaver, men bruger nu brødblandingerne fra Amo. Blander en med fuldkorn og en med solsikkekerner og tilsætter lidt mere gær end der står man skal. Har lige bagt 2 dejlige brød som jeg deler i halve og fryser de 3 ned. Brødet er absolut vanedannende og anbefalelsesværdigt. Prøv det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvis du kan lide min blog så skriv gerne en lille hilsen/kommentar