Om mig

Mit billede
Lejre, Denmark
Jeg hedder Kirsten. Bor i et gammelt stråtækt bondehus og har en dejlig sort kat der hedder Bandit. Jeg er levende interesseret i samfundet omkring mig. Elsker at rejse og gør det så tit som pengepung og arbejde tillader det.

torsdag den 4. april 2024

Digitale postkasser, - et syndigt rod for vores penge!

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal mene om licitationer og offentlige udbud af digital post. Selvfølgelig skal skal man ikke betale mere for en ydelse end nødvendigt, men er det billigste også det bedste eller er det bare godt nok? Ja jeg spørger bare. Behandlingen af udbud og licitationer koster vel også penge, så hvor meget er besparelsen reelt? 

Udbudet af de digitale postkasser, skulle sikre konkurrenceevnen. Selv synes jeg det kun har skabt forvirring. E-boks blev fra 2001 til 2009 brugt som det offentliges digitale postkasse. Så blev E-boks sendt i udbud og her vandt e-boks i både 2009 og 2015, men i 2022 tabte de og så kom mit.dk til. Vi har idag fire adgange til vores digitale post, nemlig e-boks og mit.dk, som er privatejede og borger.dk og virk.dk, som er ejet af det offentlige. 

Man prøvede fra politisk hold at stoppe e-boks, men den er jo privarejet, så det gik ikke. E-boks står idag for ca. 83% af den digitale post, - både den offentlige og den private. E-boks har indgået en aftale med Digitaliseringsstyrelsen om at blive visningsklient. Dette betyder at al post fra det offentlige også lander i e-boks. Kort sagt, - al post fra det offentlige er den samme på alle fire digitale platforme og de handlinger du foretager dig der vil fremgå på alle fire platfome. Er du forvirret eller i tvivl, så gør som jeg, - brug e-boks og glem alt om de andre. Kommer der mail eller sms fra en af de andre postkasser, så gå på e-boks, der står det hele på den måde du kender.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvis du kan lide min blog så skriv gerne en lille hilsen/kommentar