Om mig

Mit billede
Lejre, Denmark
Jeg hedder Kirsten. Bor i et gammelt stråtækt bondehus og har en dejlig sort kat der hedder Bandit. Jeg er levende interesseret i samfundet omkring mig. Elsker at rejse og gør det så tit som pengepung og arbejde tillader det.

onsdag den 27. maj 2015

Roskildes katedraler

Roskilde Domkirke tårner sig op over Roskilde og kan ses langvejs fra. Domkirken er den kirke i verden hvor der er flest konger og dronninger begravet. I alt 21 konger og 18 dronninger er begravet  her. Kirken blev påbegyndt ca. 1175 af Absalon og byggeriet stod på i 200-300 år.      RoskildeDomkirke er på Unescos Verdensarvsliste.                                                                                
Roskilde har i 2014 fået noget som på afstand  kan ligne en ny katedral. Der er også begravet en masse her, eller rettere brændt, - nemlig affald som bliver til energi.  Den nye katedral, Energitårnet blev indviet af Kronprins Frederik i september 2014. Ligesom Domkirken tårner Energitårnet sig også op og kan ses på lang afstand, f.eks. her i Lejre.
Begge dele er imponerende bygningsværker men der er nu ingen tvivl om at jeg finder Domkirken smukkest. Og Energitårnet kommer nok aldrig på Unescos Verdensarvsliste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvis du kan lide min blog så skriv gerne en lille hilsen/kommentar